سوگند تکمیلی چیست؟
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


سوگند تکمیلی چیست؟
در ابتدای مقاله باید تعریف دقیق قسم را بدانیم. در مقام دفاع و اثبات اثبات کند. ادعای مدعی کذب است، به آن متوسل می شود. قسم انواع مختلفی دارد که یکی از آنها قسم تکمیلی است

در حقوق ما یک سری ادله برای اثبات دعاوی حقوقی و یا حتی کیفری وجود دارد که سوگند یکی از مهم ترین دلایل آن است.

سوگند به سه صورت قسامه ملموس، قسامه اثباتی و سوگند رسمی انجام می شود و هر یک دارای ویژگی های خاصی است.

ابتدا توضیحات کاملی در مورد سوگند تکمیلی و همچنین زمان و شرایط این سوگند و اینکه در چه دعاویی می توان به آنها استناد کرد و در نهایت در مورد نحوه صدور سوگند تکمیلی صحبت خواهیم کرد.
تعریف سوگند تکمیلی:
گاهی در روند رسیدگی به پرونده قضایی، تکمیل دلایل پرونده، نواقصی به وجود می آید که برای تکمیل این دلایل و ادامه دادرسی استفاده می شود. تعریف دقیق این سوگند این است که: سوگند تکمیلی، قسمی است که مدعی برای تکمیل دلیل ناقص ارائه شده از سوی خود می نویسد.


تفاوت بین سوگند تکمیلی و سوگند یاد شده:
قسم تكميلي وقتي خاص است كه انسان يك سلسله دلايل اقامه كرده باشد ولي ناقص باشد و البته براي اثبات مدعا كافي نيست در صورتي كه در قسم يا قسم قاطع خود قسم باشد. برای اثبات یا رد ادعا کافی است.

شرایط سوگند تکمیلی:
برای استفاده از این قسم سه شرط باید رعایت شود

اولاً: در صورتی که مدعی دلایل کافی و محکمه پسند برای اثبات ادعای خود نداشته باشد، می تواند از این سوگند در دادگاه برای اثبات ادعای خود استفاده کند.

ثانیاً: زمان استفاده از این سوگند زمانی است که مدعی دلایل کافی برای ادعای خود نداشته باشد، بنابراین باید همیشه آن را ادا کند.

ثالثاً: برخلاف دو قسم دیگر که به مدعی اجازه درخواست سوگند از خوانده را می دهد، در سوگند تکمیلی حق درخواست سوگند تکمیلی از خوانده را ندارد.

ادعایی که با سوگند تکمیلی قابل اثبات است:
حال وقت آن است که بدانیم این سوگند در چه دعاویی قابل استفاده است و ادعا را ثابت می کند.

ماده 277 قانون آیین دادرسی مدنی (مخفف ق.ا.د.م): در کلیه دعاوی مالی که به هر دلیل به مدیون واگذار می شود از قبیل قرض، ثمن، اجاره، پرداخت جرم، مهریه، نفقه، ضمان تلف یا تضییع. - و همچنین دعاوی راجع به اموالی از قبیل بیع، صلح، اجاره، هبه، وصیت به نفع مدعی، خلاف واقع و شبه عمد موجب تادیه - در صورتی که اقامه دلیل قانونی برای مدعی مقدور نباشد، می تواند. ادعای خود را با ارائه یک شاهد مرد یا دو شاهد زن ضمیمه سوگند ثابت کند.
تبصره - در موارد مذکور در این ماده ابتدا شاهد واجد شرایط شهادت می‌دهد سپس خواهان سوگند یاد می‌کند.

همانطور که در ماده مشخص است، سوگند تکمیلی فقط در موارد مذکور در ماده قابل استناد است، در نتیجه در سایر دعاوی در صورتی که مدعی نتواند دلایل کافی را ارائه کند، فقط می تواند سوگند یاد کرده یا قسم خورده را مطالبه کند. یا از اثبات ادعا امتناع کند. خود را نادیده بگیرد

شرایط و نحوه صدور سوگند تکمیلی:
در اینجا می خواهیم بگوییم دادگاه رسیدگی کننده به دعوی تحت چه شرایطی دستور ادای سوگند تکمیلی را صادر می کند؟

میبایست به مواد مختلف قوانین در مورد آن و رویه قضایی دادگاه مراجعه کرد. دادگاه ها که در می یابیم در صورت قبولی دادگاه، موضوع تصریح می کند که دلایل اقامه شده از سوی خواهان کامل نبوده و همچنین دعوای مطروحه یکی از دعاوی مطروحه در ماده 277 ق.ا.م. جدای از این شرایط، دادگاه باید تقاضای صدور قرار ادای سوگند تکمیلی از سوی خواهان را داشته باشد، یعنی خود خواهان از دادگاه تقاضای صدور قرار سوگند تکمیلی را داشته باشد تا دادگاه حکم را صادر کند. دستور پس از بررسی درخواست مدعی برای سوگند تکمیلی در صورت واجد شرایط بودن.





:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: